Asbestattest bij verkoop.

Een asbestattest voor verkoop is verplicht voor woningen gebouwd voor 2001.

Bestel uw asbest attest gemakkelijk online.

asbestattest / epc attest - epc Gent - Epc Brugge
E

Boek online

Gebruik de knop bovenaan om gemakkelijk online uw afspraak te boeken. Wij zorgen voor de rest.

E

Plaatsbezoek

Voor een asbestdeskundige inventarisatie maken wij een uitgebreid verslag en nemen we stalen waar nodig. Dit duurt ongeveer 1 à 2 uur.

E

Asbestattest via mail

Na ongeveer een week (afhankelijk van het labo) ontvangt u uw asbestattest via mail.

Asbestattest prijs

Het prijskaartje voor een asbestattest is afhankelijk van de omvang van de woning, de aard van de inspectie en de lokale tarieven. Gemiddeld gezien betaalt een woningeigenaar tussen de400 en750 voor een asbestattest.

De kosten voor een asbestattest worden berekend op basis van een aantal variabelen. Een veel voorkomende variabele is de grootte van de woning. Een grotere woning zal meestal meer kosten voor een asbestattest omdat er meer inspectie en meer materialen nodig zijn om de woning grondig te inspecteren. 

EPC Gent - epcattest - epc certificaat

Veelgestelde vragen over het asbestattest

Wat is het asbestattest?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie zal de OVAM (Vlaamse regering) voor elk gebouw een unieke asbest attest uitvoeren. Dit certificaat geeft informatie over asbest in het gebouw en certificeert dat het asbestveilig is of niet. Het beschrijft materialen of onderdelen die asbest bevatten, de toestand ervan en hoe het veilig kan worden behandeld of verwijderd voor normaal gebruik in gebouwen.

Dankzij het asbestattest kom je erachter welke materialen asbest bevatten en hoe je als (ver)bouwer je gebouw asbestbestendig maakt. Asbestinspectie kan zowel “niet-destructief” als destructief zijn. In een niet destructieve asbestinventaris worden alleen die materialen vermeld die bij normaal gebruik een risico kunnen vormen.

Niet destructieve asbestinventaris beschrijft er wordt geen schade aan muren of vloeren om ingebed asbest te detecteren tijdens inspectie. Een niet-destructieve inventarisatie kan echter kleine schade aan het verdachte materiaal vereisen. Verder zullen er nooit wanden of vloeren beschadigd worden. In veel gevallen kan alleen laboratoriumanalyse betrouwbaar bepalen of een materiaal asbest bevat. Vervolgens dient een deel van het verdachte materiaal te worden genomen en bemonsterd.

Bij het maken van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel. Bij zo een asbest inventaris kan het gebeuren dat vloeren en wanden worden beschadigd om ingesloten asbest te detecteren.

Voor wie is een asbestattest verplicht?

Woningen gebouwd voor 2001 dat u wilt verkopen of verhuren, daar is een abestkeuring verplicht vanaf 23 november 2022. Het betreft niet alleen woningen maar elke toegankelijke constructie dus ook bedrijfsgebouwen, kantoorgebouwen, overheidsgebouwen,…

Vanaf 1 mei 2025 zal het verplicht zijn om voor de gemeenschappelijke delen van panden die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen een asbestattest te hebben. 

Asbestattesten bevatten informatie over asbest in uw gebouw en bepalen welke materialen of gebouwonderdelen veilig kan beheerd worden of welke onderdelen een risico vormen bij het dagelijks gebruik.

Vanaf 1 juli 2022 kunt u uw asbestinventarisatie laten doen door een gecertificeerde asbestdeskundige. In 2032 moet iedere eigenaar van gebouwen een asbestinspectie ondergaan. Bij verhuur is de eigenaar verplicht een kopie te maken en dit te bezorgen aan de nieuwe huurders of bij verkoop van woningen.

Waarom een asbestattest opmaken?

De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar over een asbestattest beschikken.

Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken. 

  • Informeren en beschermen van bouwers en gebruikers (huurders).
  • Om asbest op te sporen
  • Identificatie van risicosituaties
  • Maakt selectieve verwijdering van asbesthoudende materialen mogelijk
  • Meer inzicht in bestaande asbestpassiviteit
  • Nuttige informatie voor brandweer en milieudiensten.
  • Vermijding van verborgen gebreken bij overdrachten (verkoop, gebruiksrechten, (…)

Wie maakt de asbestattest op?

Voor het verkrijgen van een inventarisatie voor een asbestattest of asbestrapportinspectie dient u een asbest deskundige te raadplegen. Asbest deskundigen gebruiken wettelijke testprocedures verplicht in Vlaanderen door OVAM om asbestinventarissen te maken. Om gecertificeerd te worden, moeten professionals aan een aantal eisen voldoen. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de asbestkeuring hoog is.

Hoe wordt een asbestattest in Vlaanderen opgemaakt?

Een asbestinventarisatie wordt altijd gemaakt na inspectie. Een dergelijke test verloopt als volgt.

  • Verkrijg vooraf alle technische informatie met betrekking tot bouwplanning, constructie en geschiedenis.
  • Een deskundige inspecteert het gehele gebouw (gedeeltelijk) ter plaatse. Tijdens de inspectie wordt getest welke gebouwonderdelen asbest bevatten.

De lijst met asbest stoffen is gebaseerd op voorkennis, expertise, waarnemingen, monstername en laboratoriumanalyse. Alle informatie wordt uiteindelijk gebundeld in een rapport. Dit rapport is het asbestattest dat verplicht is vanaf 23 november 2022.

Hoe asbestattest aanvragen?

Enkel gecertificieerde asbestdeskundigen mogen een asbestattest opmaken.

Gelukkig zijn we bij Keurdesk allemaal gecertificieerd.

Hebt u nog vragen dan kan u steeds onze experts contacteren om u verder te helpen of voor het maken van een afspraak of offerte

Hoe lang is een asbestinventaris geldig?

De attesten zullen standaard tien jaar geldig zijn. Wel kan de geldigheidsduur worden ingekort tot 5 jaar wanneer er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico. 

Waarom voor Keurdesk kiezen?

De beste prijs kwaliteit. Uw woning in goede handen.

Uw woning in
goede handen.

^

Lage prijzen

We hebben zeer concurrerende prijzen. In combinatie met onze knowhow bent u zeker van uw keuze.
^

Uitstekende service

Boek gemakkelijk online en vertrouw op onze expertise. Wij zijn er om u te helpen.

^

Flexibele tijden

Wij zijn beschikbaar na uw werk, in het weekend etc. Plan gerust een plaatsbezoek in dat past voor u.

^

Correct & nauwkeurig

Een correct rapport vinden wij belangrijk. Daarom werken wij met ervaren deskundigen.

Waar wij actief zijn

EPC Brugge

EPC Gent

EPC Aalst

EPC Knokke

EPC Antwerpen

EPC Oostende

EPC Kortrijk