Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar van een woning of een gebouw gebouwd voor 2001 over een asbestattest beschikken. Bij verhuur is de eigenaar die reeds over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te bezorgen aan de huurders, maar ze hoeven voor verhuur niet direct een asbestinventaris opmaken.
In dit artikel bekijken we alle verplichtingen, wetgeving en regelgeving omtrent het asbestattest voor verhuur.
Wettelijke verplichtingen omtrent asbest bij het verhuren van een woning #
Er zijn verschillen in de wetgeving met betrekking tot het verkrijgen van een asbestattest voor de verkoop en verhuur van een pand.
Bij de verkoop van jouw pand is een asbestattest verplicht vanaf 23 november 2022, wanneer het pand gelijk is aan of groter is dan 20m² en wanneer het gebouwd is vóór 2001. De specifieke voorwaarden voor het verkrijgen van een asbestattest bij de verkoop van je pand kunnen hier worden gevonden.
Wat betreft een asbestattest voor verhuur gelden andere regels. Als eigenaar ben je momenteel niet verplicht om een asbestinventaris te laten opstellen als uw pand reeds verhuurd is. Deze verplichting zal pas ingaan in 2032 en alleen van toepassing zijn op huurwoningen die vóór 2001 zijn gebouwd. Stelt u uw woning opnieuw te huur en krijgt u nieuwe huurders, dan bent u wel verplicht om een asbestinventarisatie op te maken en dit te bezorgen aan de nieuwe huurder.
Het belang van een asbestattest bij verhuur #
Hoewel u de huidige huurder momenteel nog niet op de hoogte hoeft te stellen van de mogelijke aanwezigheid van asbest in de woning of het pand, kan het toch verstandig zijn om dit wel te doen. Zowel voor jou als verhuurder als voor de huurder is het belangrijk om op de hoogte te zijn van eventueel aanwezig asbestmateriaal. Op die manier kunnen passende maatregelen worden genomen om de veiligheid en gezondheid van de huurders te waarborgen.
Het proces van het verkrijgen van een asbestattest voor verhuur #
Om een asbestattest voor verhuur te ontvangen kunt u rekenen opeen eenvoudig drie-stappenplan van Keurdesk.
1. Boek online #
U maakt eenvoudig een online afspraak bij een van onze gecertificeerde asbestdeskundige. Kies een tijdstip dat het makkelijkst past voor u dankzij onze flexibele werkuren en mogelijkheden.
2. Plaatsbezoek #
Wij komen langs op het moment van de afspraak en maken een complete inventarisatie van alles asbesthoudende materialen. We kijken of gebouwonderdelen asbest bevatten en of dit in goede staat of slechte staat verkeert. Ook ingesloten asbest en risicovolle materialen worden opgenomen in de inventaris.
3. Asbestattest via mail #
Na ongeveer een week (afhankelijk van het labo) ontvangt u uw asbestattest via mail.
De prijs voor een asbestkeuring voor uw huurwoning #
Het prijskaartje voor een asbestattest is afhankelijk van de omvang van de woning, de aard van de inspectie (niet destructieve asbestinventaris of destructieve asbestinventaris) en de lokale tarieven. Gemiddeld gezien betaalt een woningeigenaar tussen de €400 en €550 voor een asbestattest.
De kosten voor een asbestattest voor verhuur worden berekend op basis van een aantal variabelen. Een veel voorkomende variabele is de grootte van de woning. Een grotere woning zal meer kosten voor een asbestattest omdat er meer inspectie, tijd en meer materialen nodig zijn om de woning grondig te inspecteren.
Bereken de prijs van uw asbestinventaris in onze handige online tool.
Moet je als verhuurder asbest verwijderen? #
Wanneer asbesthoudend materiaal nog in goede staat verkeert en intact is, vormt het over het algemeen geen direct gevaar voor de bewoners van het pand. Op dit moment bent u als verhuurder nog niet verplicht om het asbest te verwijderen. Echter, het kan verstandig zijn om preventief het asbest te laten verwijderen om toekomstige problemen te voorkomen.
Het is raadzaam om direct een asbestattest voor verhuur bij ons aan te vragen, zodat u alvast volledig voldoet aan de vereisten voor de toekomst.
Indien het asbest zichtbaar beschadigd is en een directe bedreiging vormt voor de gezondheid van de huurders, moet de verhuurder zo snel mogelijk stappen ondernemen om het te laten verwijderen.
Wie moet betalen voor het verwijderen van asbesthoudende materialen? #
De eigenaar van het gebouw of verhuurder zal instaan voor de kosten van het verwijderen van de asbesthoudende materialen. Dit komt omdat aanwezige asbest de verantwoordelijk is van de eigenaar van de woning.
Er zijn toch een uitzonderingen op deze regel. De huurder is verantwoordelijk voor de verwijdering van asbest wanneer hij deze zelf heeft aangebracht.